Sâmbăta asta am fost cu bicicleta până la ungheni, alături de alți șapte bravi cicliști. A fost primul #ProtestAntrenament. Poate mai facem, așa că pregătiți bicicletele.
Câteva concluzii despre calitatea lucrărilor după ce am pedalat 100 km pe șoseaua aflată în reparație:
Acest drum trebuia să fie finisat în anul 2016. Suntem în 2019 și lucrările încă nu sunt nici pe aproape gata. Trei ani ratați în care acest drum ar fi putut alimenta creșterea economică în regiune, conectând regiunile la capitală și la hotarul cu UE.
Lucrările executate sunt de proastă calitate. Drumul reparat se strică din urmă. Drumul spre Soroca, finisat 3 ani în urmă, e mai bun în 2019 decât porțiunile de drum de pe traseul Chișinău-Ungheni, recent reparate. Acest drum nu va ține mult și va trebui să-l mai reparăm odată foarte curând.
Acest drum costă un milion de euro per kilometru. Eu am văzut drumuri de un milion de Euro per kilometru. Asta nu arată a drum de un milion de Euro pe kilometru. Plătim pentru un drum deja stricat. Europenii ne-au dat și bani. Bani avem. Rușine nu avem.
Oamenii au renunțat să mai aștepte. Ei glumesc: „da ce nu vă place drumul? Nu vedeți că e făcut încă din 2016? Așa scrie pe panouri”. Gândiți-vă câte ați reușit în ultimii șase ani. Și gândiți-vă că acest stat nu a putut duce până la capăt un proiect relativ simplu de reabilitare a 90 km de drum.
Pentru că am ciclat, nu am prea avut timp să mă opresc chiar la fiecare groapă, dar mi-am creat o impresie generală destul de bună despre starea lucrurilor. Aici câteva fotografii, plus niște comentarii:
Din 2016 au fost câteva amânări, iar ultimul termen pus, cică, e sfârșitul anului 2019. Eu am dubii că acest proiect va fi finisat în următoarele 7 luni. Dar problema și mai mare este că drumul „reparat” se strică din urmă. Și tare sper cineva să răspundă pentru această risipă de bani și pierdere de timp.
În presă se tot arată cu degetul la cele două companii. Pe mine m-ar interesa acțiunile sau inacțiunile celor din interiorul statului. Ei se fac responsabili de modul în care au fost organizate licitații, de modul în care s-au supravegheat lucrările și vor fi responsabili și de recepționa lucrărilor. Eu vreau să văd cine va semna darea în exploatare a acestui drum. Responsabili pentru gestiunea proastă a acestui proiect se fac Ministerul Economiei și Infrastructurii și, desigur, Administrația de Stat a Drumurilor.
Iar azi am făcut încă o adresare în adresa Ministerului Economiei și Infrastructurii. Am întrebat câte penalități s-au încasat de la companii și cât li s-a plătit deja. De asemenea, oamenii de pe loc mi-au spus că pentru unele lucrări au fost subcontractate companii locale. O fi adevărat sau nu, o să vedem. Am întrebat dacă unele lucrări sau unele echipamente au fost subcontractate de la companii-terțe. De asemenea, am întrebat și poziția oficială a ministerului despre mersul și calitatea lucrărilor. Mai jos solicitarea:
PS: am postat mai multe poze și am făcut câteva live-uri de pe pagina mea de facebook.
PPS: pentru informație, despre mersul lucrărilor a scris RISE în 2016.