Photo-report: de pe drumul Chișinău-Ungheni

Sâmbăta asta am fost cu bicicleta până la ungheni, alături de alți șapte bravi cicliști. A fost primul #ProtestAntrenament. Poate mai facem, așa că pregătiți bicicletele.

Câteva concluzii despre calitatea lucrărilor după ce am pedalat 100 km pe șoseaua aflată în reparație:

Acest drum trebuia să fie finisat în anul 2016. Suntem în 2019 și lucrările încă nu sunt nici pe aproape gata. Trei ani ratați în care acest drum ar fi putut alimenta creșterea economică în regiune, conectând regiunile la capitală și la hotarul cu UE.

Lucrările executate sunt de proastă calitate. Drumul reparat se strică din urmă. Drumul spre Soroca, finisat 3 ani în urmă, e mai bun în 2019 decât porțiunile de drum de pe traseul Chișinău-Ungheni, recent reparate. Acest drum nu va ține mult și va trebui să-l mai reparăm odată foarte curând.

Acest drum costă un milion de euro per kilometru. Eu am văzut drumuri de un milion de Euro per kilometru. Asta nu arată a drum de un milion de Euro pe kilometru. Plătim pentru un drum deja stricat. Europenii ne-au dat și bani. Bani avem. Rușine nu avem.

Oamenii au renunțat să mai aștepte. Ei glumesc: „da ce nu vă place drumul? Nu vedeți că e făcut încă din 2016? Așa scrie pe panouri”. Gândiți-vă câte ați reușit în ultimii șase ani. Și gândiți-vă că acest stat nu a putut duce până la capăt un proiect relativ simplu de reabilitare a 90 km de drum.

Pentru că am ciclat, nu am prea avut timp să mă opresc chiar la fiecare groapă, dar mi-am creat o impresie generală destul de bună despre starea lucrurilor. Aici câteva fotografii, plus niște comentarii:

Drum reparat. Lucrările de acostament nu sunt efectuate, deși drumul pare ”finisat”. Asta va surpa marginea șoselei și va distruge drumul, cu timpul.
În loc de acostament – noroi și băltoace. Apa ajunge sub șosea și o distruge, în loc să se scurgă normal.
Aici rezultatul lucrărilor de acostament inexistente.
Drum reparat, gata stricat din cauza lucrărilor de proastă calitate.
Așa se efectuează lucrările în zona satului Bucovăț. Peste șoseaua veche se aplică un strat de asfalt și.. înainte. Asta nu va ține mult și asta cu siguranță nu costă 1 milion de euro pe kilometru.
Cam așa arată rezultatul. Câte ploi și înghețuri va ține? O să vedem. Dar nu multe.
Strășeni. Se lucrează, dar mai au.
Acest drum trebuia să fie gata în 2016.
În Călărași lucrările de reparație stau pe punct mort de doi ani. Praful ridicat de transport este mare. Oamenii din preajmă îl respiră timp de doi ani.
Tot Călărași. Localnicii ne-au spus că lucrările se fac fără să se fi avut grijă de apele subterane. Drumul se va surpa inevitabil.
Nici nu mai știu – acest drum deja e stricat, sau încă nu e reparat?
Regiunea Bahmut. Acest drum nu e reparat pentru că se planifica alt tronson, paralel căii ferate.
Cam acolo, unde e râmat puțin, trebuia să fie drum încă în 2016.
Au râmat puțin și au dispărut. Acolo, departe, trebuia să fie drum nou trei ani în urmă.
Aici trebuia să fie drum încă în 2016. Avem și bani. Rușine nu avem.
Nici nu s-a râmat până la urmă. Eu am mari dubii că drumul Chișinău-Ungheni va fi terminat până la sfârșitul acestui an, așa cum s-a mai promis.
Cât transport s-a stricat prin gropile astea și câți bani au cheltuit oamenii din buzunar pentru a-și repara mașinile?
Sau pe aici. Acest drum trebuia să fie gata în 2016.
Asta e un exemplu de drum ”bun”. Coborâți din mașină și vedeți fisurile din șosea.
Bravii cicliști care m-au așteptat tot drumul. Data viitoare nu mă pornesc cu bicicletă de teren, precis :).

Din 2016 au fost câteva amânări, iar ultimul termen pus, cică, e sfârșitul anului 2019. Eu am dubii că acest proiect va fi finisat în următoarele 7 luni. Dar problema și mai mare este că drumul „reparat” se strică din urmă. Și tare sper cineva să răspundă pentru această risipă de bani și pierdere de timp.

În presă se tot arată cu degetul la cele două companii. Pe mine m-ar interesa acțiunile sau inacțiunile celor din interiorul statului. Ei se fac responsabili de modul în care au fost organizate licitații, de modul în care s-au supravegheat lucrările și vor fi responsabili și de recepționa lucrărilor. Eu vreau să văd cine va semna darea în exploatare a acestui drum. Responsabili pentru gestiunea proastă a acestui proiect se fac Ministerul Economiei și Infrastructurii și, desigur, Administrația de Stat a Drumurilor.

Iar azi am făcut încă o adresare în adresa Ministerului Economiei și Infrastructurii. Am întrebat câte penalități s-au încasat de la companii și cât li s-a plătit deja. De asemenea, oamenii de pe loc mi-au spus că pentru unele lucrări au fost subcontractate companii locale. O fi adevărat sau nu, o să vedem. Am întrebat dacă unele lucrări sau unele echipamente au fost subcontractate de la companii-terțe. De asemenea, am întrebat și poziția oficială a ministerului despre mersul și calitatea lucrărilor. Mai jos solicitarea:

PS: am postat mai multe poze și am făcut câteva live-uri de pe pagina mea de facebook.

PPS: pentru informație, despre mersul lucrărilor a scris RISE în 2016.