fbpx

Cu ce se ocupă Dumitru în parlament

O să vă spun un secret. Când ești la guvernare timpul pentru a comunica fiecare inițiativă punctual este foarte limitat. Nu prea ai timp. Plus, deseori atenția și interesul publicului este cu totul în altă parte decât la legi. Asta e realitatea la care trebuie să ne conformăm și să muncim în continuare.

Astfel am ajuns să comunic doar inițiativele care mi se par de interes și impact sporit. Despre unele auziți doar de la tribuna parlamentului, când le dezbatem. Iar dacă o să încercați să vă faceți concluziile despre activitatea vreunui deputat, inclusiv a mea, doar de pe rețelele de socializare, o să vă creați o imagine incompletă. În cazul meu, acolo nu e nici măcar marea parte din activitatea mea legislativă. Cel mai complet tablou al acesteia este aici.

Dar totuși, o dată în câteva luni e bine să dai un mic rezumat, așa că mai jos vă prezint un foarte succint raport al inițiativelor legislative pe care le-am promovat de la începutul acestui an. Deci:

1. Facilitarea importului de motoare hybrid și descurajare a importului mijloacelor de transport diesel. 

Proiectul de lege nr. 388 din 10.12.2021 privind modificarea Codului fiscal nr.1163/1997 (art.124, anexa nr.2)

prevederi: prin această inițiativă vrem să restabilim facilitatea la motoarele hybrid pe care au eliminat-o socialiștii și să promovăm motoarele ecologice. În contextul scumpirilor la carburanți, un lucru pe care îl putem face e să promovăm motoarele ecologice și eficiente, care consumă mai puțin, dar și să descurajăm pe cele ineficiente și poluante.

etapa: examinare la Guvern;

2. Descurajarea practicilor abuzive în sectorul de „microfinanțare”.

Proiectul de lege nr. 403 din 16.12.2021 despre care am scris și aici pe blog, prevede:

  • plafonarea dobânzii la maximum 50% anual și a tuturor penalităților la maximum 0,04% pe zi.
  • obligarea creditorilor de a evalua „bonitatea” clientului
  • plafonarea costului total al creditului/împrumutului

Acesta a fost unul din cele mai vizibile proiecte de lege promovate de noi în acest an. În curând vom putea spune ferm că am terminat cu împrumuturile abuzive și cu dobânzi de mii de procente anual, iar sute de mii de oameni vor fi mai protejați.

etapa: Votat și promulgat.

3. Descurajarea jocurilor de noroc.

Proiectul de lege nr. 405 din 17.12.2022 pentru modificarea Legii nr.291/2016 cu privire la organizarea și desfășurarea jocurilor de noroc (art.18)

Prevederi: creșterea distanței amplasării sălilor de jocuri de noroc de la obiectele de menire socială. Vrem să anulăm ultima reformă a lui Ion Chicu în calitate de ministru al finanțelor din guvernul Plahotniuc (martie 2019), care a introdus unele prevederi ce promovau jocurile de noroc. Am scris aici.

etapa: examinare la Guvern;

4. Prevenirea neregulilor din achiziții publice

Proiectul de lege nr. 428 din 29.12.2022 cu privire la modificarea Codului contravențional al Republicii Moldova nr.218/2008 (art.402)

prevederi: oferirea statutului de agent constatator Agenției Achiziții Publice. În ultimii ani nu a fost depistată nici o neregulă în desfășurarea achizițiilor publice din cauza unei lacune în lege. Nu avea cine constata acea neregulă. În 2017 ei pur și simplu au scos această prevedere. A trebuit să reparăm legea.

etapa: Votat și promulgat.

5. Instituirea mecanismului de „forță majoră”

Proiectul de lege nr. 4 din 14.01.2022 pentru modificarea articolului 4 din Legea nr.393/1999 cu privire la Camera de Comerț și Industrie

Prevederi: asigurarea funcționalității mecanismului de forță majoră, care nu era aplicabil. Această prevedere va ajuta antreprenorii să se protejeze de situații de forță majoră în relațiile contractuale. Până la această modificare simplă legea nu funcționa. Am reparat.

etapa: Votat și promulgat;

6. Promovarea tranzacțiilor non-cash la deșeurile de metale

Proiectul de lege nr. 18 din 27.01.2022 pentru modificarea Codului Fiscal al Republicii Moldova nr.1163/1997 (Capitolul 104 – art.69)

Prevederi: impunerea unei limite de 10 mii de lei la tranzacțiile cu bani cash în achiziția deșeurilor de metale, pentru a transparentiza relațiile comerciale și a înălbi economia. Proiect pregătit împreună cu Ministerul Economiei.

etapa: Votat și promulgat.

7. Acces la finanțare pentru întreprinderile mici și mijlocii

Proiectul de lege nr. 30 din 07.02.2022 pentru modificarea Legii nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici și mijlocii (art.3, 13, 15)

Prevederi: introducerea unui nou mecanism – garanții de portofoliu – pentru IMM-uri, cu simplificarea procedurii de accesare a acestora. Am mai scris aici pe blog despre acest proiect pregătit împreună cu Ministerul Economiei.

etapa: Votat și promulgat;

8. Simplificarea regulilor de audit

Proiectul de lege nr. 31 din 07.02.2022 pentru modificarea articolului 88 din Legea cu privire la societățile pe acțiuni nr.1134/1997

Prevederi: am eliminat o contradicție între legea SA și legea auditului situațiilor financiare, care va economisi probabil sute de mii de euro întreprinderilor și va ușura viața auditorilor. Pe când legea auditului stabilește lista serviciilor pe care nu le poate presta concomitent o entitate de audit companiei auditate (pentru a preveni conflictele de interese), legea SA instituia restricții suplimentare. Drept rezultat unele companii, în special instituții financiare, vor economisi între 15 și 30% din bugetul lor anual pentru audit. Am ajutat cu un plus de productivitate.

etapa: Votat și promulgat;

9. Lichidarea funcției de director adjunct al Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor. 

Proiectul de lege nr. 34 din 09.02.2022 pentru modificarea articolului 81 din Legea privind achizițiile publice nr.131/2015

Prevederi: lichidarea unei funcții de conducere – a celei de director general adjunct ANSC. Această funcție nu avea sens decât în lipsa directorului instituției. Cu un șef mai puțin.

etapa: Votat și promulgat.

11. Promovarea bonurilor de casă

Proiectul de lege nr. 41 din 14.02.2022 pentru modificarea Legii nr.105 din 13.03.2003 privind protecția consumatorilor (art.6, 9, 10, 25)

Prevederi: permisiunea de a nu achita produsul sau serviciile în cazul refuzului de a oferi bonul de casă și obligativitatea antreprenorilor de a afișa un anunț de atenționare similar cu practica răspândită în România (exemplu aici). Nu primești bon fiscal – nu plătești bunul sau serviciul.

etapa: examinare la Guvern;

12. Promovarea e-bookurilor și audiobookurilor.

Proiectul de lege nr. 42 din 22.02.2022 pentru modificarea articolului 103 din Codul fiscal al Republicii Moldova nr.1163/1997

Prevederi: Promovăm lectura. Am scutit de TVA cărțile electronice, e-bookurile și audiobookurile, după cum sunt scutite cărțile de hârtie. 

etapa: Votat și promulgat;

13. Plățile salariale a bugetarilor prin MPay

Proiectul de lege nr. 62 din 01.03.2022 cu privire la modificarea unor acte normative (Legea salarizării nr.847/2002 – art.30; Legea nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar – art.10)

Prevederi: Proiectul propune ca plățile salariale a bugetarilor să fie efectuate prin sistemul MPay. Asta va face posibilă, în perspectivă, dispariția acestor așa-zise „proiecte salariale” unde directorul decide pentru toți angajații la ce bancă ei își vor lua salariul. Fiecare angajat din sectorul public își va putea alege banca pe care o preferă. E ceva normal în foarte multe țări. Asta e doar unul din efectele acestei legi.

etapa: examinare la Guvern;

14. „Asfalt din plastic reciclat”

Proiectul de lege nr. 81 din 17.03.2022 cu privire la modificarea unor acte normative (Legea nr.172/2014 privind aprobarea nomenclaturii combinate a mărfurilor – anexa; Legea nr.209/2016 privind deșeurile – anexa nr.7)

Prevederi: Am povestit despre o posibilă, chiar probabilă, investiție într-o nouă fabrică, care produce un material unic (produs din plastic nereciclabil) ce poate fi folosit ca supliment la bitum în asfalt. Ca rezultat, ai drum mai ieftin și mai durabil. Aici este un potențial mare de export în România și Ucraina. Ca să le facilităm activitatea, introducem o nouă poziție tarifară pentru acest material (care este o inovație mondială). Am povestit detaliat și am arătat fotografii aici. Foarte frumos proiect.

etapa: examinare la Guvern;

15. Facilitarea administrării taxelor locale

Proiectul de lege nr. 83 din 17.03.2022 pentru modificarea unor acte normative (Codul fiscal nr.1163/1997 – art.282, 286; Legea nr.1056/2000 cu privire la punerea în aplicare a titlului VI din Codul fiscal – art.4)

Prevederi: modificarea termenului de declarare a impozitului pe bunurile imobiliare pentru a ajuta primăriile să facă față mai ușor fluxurilor de declarare și a nu ține cetățenii în cozi. 

etapa: Votat și promulgat;

16. Responsabilizarea deciziilor BNM și CNPF

Proiectul de lege nr. 87 din 23.03.2022 pentru modificarea unor acte normative (Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei – art.31; Legea nr.192/1998 privind Comisia Națională a Pieței Financiare – art.18; ș.a.)

Prevederi: stenografierea unor ședințe ale consiliilor BNM și CNPF, pentru o responsabilizare mai mare a acestor instituții.

etapa: examinare la Guvern;

17. Penalități mai dure pentru incendierea terenurilor agricole, pășunilor și pădurilor

Proiectul de lege nr. 103 din 30.03.2022 pentru modificarea unor acte normative (Codul contravențional – art.115, 122, 154; Codul penal – art.232)

Prevederi: înăsprirea legislației pentru incendierea pădurilor

etapa: Votat și promulgat.

18. Accizarea lichidului pentru țigări electronice

Proiectul de lege nr. 108 din 31.03.2022 pentru modificarea unor acte normative (Codul fiscal nr.11/1997 – art.123; Legea nr.278/2007 privind controlul tutunului – art.23)

Prevederi: accizarea importului lichidului pentru țigări electronice per unitate, astfel eliminându-se o neconcordanță ce complică administrarea fiscală (acum se impozitează per litru, creându-se risc de evaziune). 

etapa: examinare la Guvern;

19. Reducerea numărului membrilor CNPF de la 5 la 3 membri

Proiectul de lege nr. 122 din 05.04.2022 pentru modificarea Legii privind Comisia Națională a Pieței Financiare nr.192/1998 (art.6, 10, 131, 14, ș.a.)

Prevederi: Mai puțini șefi, mai multă eficiență. Vrem să reducem numărul de membri ai Comisiei Naționale a Pieței Financiare de la 5 la 3. 

etapa: votat în prima lectură;

20. Consolidarea autorității deciziilor CNPF

Proiectul de lege nr. 131 din 08.04.2022 pentru modificarea Legii privind Comisia Națională a Pieței Financiare nr.192/1998 (art.4, 5, 6, ș.a.)

Prevederi: oferirea mai multor atribuții și pârghii Comisiei Naționale a Pieței Financiare pentru a întări autonomia regulatorului. Proiect pregătit împreună cu CNPF.

etapa: examinare la Guvern;

21. Responsabilizarea OCN-urilor

Proiectul de lege pentru modificarea Legii nr.1/2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară

Prevederi: Următoarea etapă din efortul nostru de a reforma acest sector. Aducem mai multă transparență și responsabilitate în Organizațiile de Creditare Nebancară (inclusiv microfinanțare). Printre prevederi: auditarea instituțiilor, dar și introducerea unor rigori minime pentru deținerea funcției de administrator al acestor entități. La moment legea nu prevede nici o minimă calificare (studii, experiență de muncă în domeniu) pentru administratorii OCN.

etapa: examinare la Guvern;

22. e-RCA. Posibilitatea de a cumpăra asiguarea RCA online.

Modificarea legii nr.414/2006 cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule și a Codului Contravențional. 

Prevederi: introducerea posibilității de vânzare online a asigurărilor RCA, lucru ce ar trebui să diminueze costurile pe care le achită consumatorii și să animeze concurența în domeniu. Pregătit împreună cu CNPF.

etapa: examinare la Guvern. 

Cam asta a făcut Dumitru în ultimele câteva luni. Nu este mult sau puțin. Nu știu. Să decidă fiecare. Mi-ar fi plăcut să fie și mai multe. În timpul limitat cât suntem aici, trebuie să ne pătrundem, în fiecare zi, cu un sentiment de maximă urgență, să facem cât mai multe, să mișcăm cât mai multe. Eu știu una: e mult prea puțin față de câte sunt de făcut.

Problemele și necesitățile oamenilor, diferitor categorii de cetățeni, antreprenori, sunt foarte multe. Și ele nu au o soluție unică. Este un lucru migălos și îndelungat. O să le rezolvăm pe toate, una câte una.

Mai avem multe, multe inițiative care vor ataca frontal corupția, schemele, ineficiențele, monopolurile, nedreptatea din economie. Toate astea, în comun, rezultă în prețuri exagerate pe care le plătește fiecare din noi.