Timp de ani buni, industria jocurilor de noroc beneficiază de condiții extrem de prielnice din punct de vedere fiscal. Unele au apărut 20 de ani în urmă, altele – doi ani în urmă. Jucătorii pe această piață sunt pur și simplu scutiți de o bună parte din taxe. Câteva exemple din Codul Fiscal:
- Câștigurile de la loterii și/sau pariuri sportive sunt surse de venit neimpozabile.
- Reținerea finală a impozitului din câștigurile de la loterii și pariuri este zero procente (adică nimic). Pentru alte tipuri de venit este 12%.
- Jocurile de noroc au fost declarate monopol de stat, iar acestea nu plătesc unele taxe locale, cum ar fi taxele pe unitățile comerciale. Toți plătesc – magazine, buticuri, farmacii, chioșcuri, dar nu și jocurile de noroc.
- O bună parte a industriei e ocupată de Loteria Națională. Ea e organizată sub formă de Parteneriat Public Privat, iar investițiile capitale efectuate prin PPP beneficiază de restituirea TVA la investiții capitale. De asemenea, PPP-urile sunt scutite de TVA la import (în cazul jocurilor de noroc, aduci câte aparate de joc vrei și nu plătești nimic). Am zis să anulăm aceste facilități în general pentru a reaminti despre condiții egale, concurență loială și de faptul că nu e ok ca doar unii să plătească impozite.
Luni am înregistrat un proiect de lege pentru a anula aceste „facilități”, descrise succint mai sus.
Mai jos vedeți proiectul de lege înregistrat:
Industriei jocurilor de noroc pot fi aduse multe critici. Iată de ce avem nevoie de acest proiect de lege:
În primul rând, această industrie este unul din vehiculele preferate de criminal pentru spălarea banilor. Crima organizată produce mult cash, iar țara noastră a devenit în ultimul timp vestită pentru bani murdari, contrabandă, trafic cu substanțe interzise, mită, estorcare și multe altele. Asta e foarte mult cash. El trebuie cumva legitimizat și înălbit. Și dacă ai putea declara că i-ai câștigat în loterie, sau la vreun pariu? Ai aceiași bani, doar că printr-o operație contabilă, ei sunt înălbiți. În Moldova mai ești scutit de taxe și impozite. Trebuie să facem spălarea banilor cât mai costisitoare pentru a crește riscul acestei activități.
În al doilea rând, industria jocurilor de noroc distruge vieți și familii și afectează păturile cele mai vulnerabile. Sunt oameni care suferă de această dependență. Statul nu ar trebui să promoveze, prin politicile sale, jocurile de noroc. Statul Republica Moldova prin politica sa fiscală a promovat această industrie. Industria a reacționat previzibil și s-a dezvoltat. Nu e un model economic onorabil și nici viabil.
În al treilea rând, vedem o inechitate clară. Unii plătesc impozite și taxe, iar alții sunt scutiți. Unele industrii trebuie să plătească fiecare taxă, iar altele beneficiază de facilități care îi face mai competitivi, mai profitabili. E o încercare să repunem valorile liberei concurențe și echității fiscale. Cu toate astea, nu ar trebui să vedem în jocuri de noroc o sursă atractivă de venit. Dimpotrivă, ar trebui să le reglementăm pentru a le preveni expansiunea. Asta se face prin instrumente fiscale (taxe și impozite) și nefiscale (reglementări, limitări în amplasare, număr limitat de licențe, etc).
În al patrulea rând, nu e argument major pentru acest subiect, dar am asigura niște venituri suplimentare la buget pe termen scurt. În 2012 – 2013, conform datelor Serviciului Fiscal de Stat, bugetul nu încasa aproape 20 milioane lei anual din cauza acestor facilități. Date mai recente nu există, pentru că SFS nu prea urmărește acest subiect, conform unei scrisori remise de instituție către Consiliul Concurenței (link mai sus).
Asta e ideea generală a noului proiect de lege. Sper să îl putem vota cât mai curând (dar nu prea curând, pentru că transparență și consultări).
PS: Cuvintele sunt o forță de neoprit. Blogul acesta este la autofinanțare. Poți să-l susții pe Patreon.