fbpx

Un (mic) plan pentru Curtea de Conturi.

  1. Dăm șefii afară.
  2. Tăiem numărul șefilor.
  3. Creștem independența.

Pentru ca instituțiile statului să gestioneze calitativ proprietatea și finanțele publice, ele trebuie supravegheate imparțial și profesionist. Rolul de supraveghere a modului în care este gestionat patrimoniul și finanțele publice revine în primul rând instituției supreme de audit public extern. În cazul Republicii Moldova, asta e Curtea de Conturi. Independența reală a Curții de Conturi stă la baza asigurării eficienței cu care se administrează finanțele și proprietatea publică, iar asta înseamnă oameni imparțiali. O independență de facto înseamnă în primul rând independența politică, instituțională și financiară.

La moment instituția este una defectuoasă din cauza șefilor ei, instaurați pe criterii exclusiv politice, urmare a unor concursuri formale, organizate peste noapte. 

Ce se poate de făcut? 

Unu. La moment, la șefia Curții de Conturi sunt elemente oligarhice. Marian Lupu, Viorel Chetraru sunt oameni clar afiliați regimului lui Plahotniuc. Ei trebuie înlăturați. Articolul 7 din legea privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi spune clar că membrii Curții de Conturi sunt numiți de Parlament urmare a unui concurs public, în baza unor criterii clare. A existat un concurs formal, cu ușile închise, cu un singur candidat. Așa era pe timpul lui Plahotniuc. Concurs formal cu un singur candidat care, surpriză, câștigă concursul. Caracterul public al concursurilor a fost lezat. Viorel Chetraru și Marian Lupu ar fi bine să plece de bună voie, iar dacă nu, ei vor fi demiși. 

Doi. Curtea de Conturi din Moldova are 7 (șapte!) șefi. Acest număr este stipulat atât în legea lor, cât și în Constituție (Art 133). Ca să comparăm, doar câteva exemple din țări similare după populație și suprafață (nu și după mărimea economiei). Acolo sunt 3-4 membri.

Moldova – 1 președinte și 6 vicepreședinți

Lituania – 1 președinte si 3 vicepreședinți

Estonia – 1 președinte și 3 vicepreședinți

Slovenia – 1 președinte și 2 vicepreședinți

Slovakia – 1 președinte, 2 vicepreședinți

Cehia – 1 președinte, 2 vicepreședinți

Sunt convins că avem nevoie de un amendament al Constituției ca să mai tăiem din șefi. Dacă au nevoie de mai mulți oameni tehnici, să-și crească stafful. Dar șapte directori (asta, probabil, înseamnă șapte salarii, șapte asistenți, șapte birouri, șoferi, etc), este cam prea mult. Constituția trebuie modificată ca să reducem numărul șefilor la 3. Un președinte și doi vicepreședinți, cred, va fi suficient. 

Trei. Independența financiară a Curții de Conturi este crucială. La moment, Articolul 4 din legea actuală încalcă acest principiu. Guvernarea precedentă a băgat, pe ultima sută de metri, o redacție malefică a acestui articol. Am și înregistrat un proiect de lege care vine să rectifice această lacună. Aici puteți citi mai multe – proiectul de lege și nota informativă:


Această reformă este una importantă pentru administrație, dar este și parte din Memorandumul semnat între UE și Republica Moldova privind asistența macrofinanciară de 100 milioane de EURO. E acțiunea 4, parte din prima tranșă, deci e important să ne mișcăm cât mai rapid. Pavel Filip a semnat doi ani în urmă acest document. Din primăvara anului 2018 personal ne-a tot dat asigurări că au făcut toate reformele. Spunea că este „încrezut că prima și a doua tranșă va veni în 2018”, dar banii așa și nu au mai venit. Nici în 2017, nici în 2018, nici în 2019. În același timp, noi am tot semnalizat lacune din diferite „reforme” pe care le promovau, dar nu prea avea cine să asculte. 

De când am luat guvernarea, de două luni tot corectăm greșeli din urma lor. Reforme care pur și simplu nu lucrează. Uite așa reforme au făcut ei. Mai bine nu i-a dus capul. 

*******

PS: Blogul acesta este la autofinanțare. Poți să-l susții pe Patreon.