fbpx

Ce presupun modificările din pachetul de digitalizare?

Prea des „vacanța în Moldova” e sinonim cu „am niște chestii și hârțoage de rezolvat pe la instituții”. Nu e obligatoriu să fie așa. Vii acasă să stai cu cei dragi, nu să stai la cozi pe la ghișee. Iar noi, cei care trăim aici, ne confruntăm cu asta zi de zi.

Săptămâna trecută parlamentul a votat în a doua lectură pachetul de digitalizare, un proiect pe care l-am promovat cu plăcere. Se modifică peste 30 de legi pentru a ajuta transformarea digitală a țării noastre. Legile noastre sunt încă foarte învechite și deseori sunt o barieră în sine din calea acestei transformări. Dar ce anume presupun aceste schimbări? Am reparat peste 30 de legi. Mai jos câteva schimbări punctuale:

  • posibilitatea de a înregistra o afacere online, de a modifica structura fondatorilor și chiar lichidarea unei afaceri. Sunt țări unde asemenea lucruri sunt posibile deja de 20 de ani. E timpul să fim în rând cu lumea. După implementarea tehnică a acestei soluții, asta va fi realitate. 
  • Semnarea electronică a contractelor de muncă (și a altor documente obligatorii din legislația muncii). Banal, dar în legislația noastră învechită un contract de muncă semnat electronic nu era recunoscut până acum. În secolul 21, când mulți lucrează online, legal poți semna un contract de muncă doar cu pixul. Așa legi avem. 
  • Am modernizat relația consumatorilor cu companiile de utilități publice și prestatori de servicii (furnizori de gaze naturale, curent electric, încălzire, apă și canalizare, comunicații, servicii cadastrale, etc). De asemenea, în aceste legi învechite era imposibilă interacțiunea la distanță. De aceea, la orice problemă trebuie să stai în coadă la ghișeu (orice contract de furnizare a serviciilor, conectare, soluționare a litigiilor, etc). Am reparat și această lege. Pachetul de digitalizare face posibilă semnarea electronică a documentelor respective. 
  • Facilitarea înregistrării la distanță pe portalul achizițiilor publice și ulterior a participării la achizițiile publice electronice. Cu cât mai răspândite vor fi achizițiile electronice, cu atât mai eficientă va fi utilizarea banului public. 
  • Mai multe prevederi privind documentele electronice și semnătura electronică au fost îmbunătățite în folosul cetățeanului, prin demonopolizarea pieței de servicii în acest domeniu și obligarea instituțiilor publice, în primul rând a Agenției Servicii Publice și a primăriilor, să recepționeze documentele electronice și să elibereze prioritar în format electronic diverse acte administrative, decizii ale autorităților, certificate, extrase, acte permisive, licențe, etc.
  • Recunoașterea de către autoritățile din Moldova a semnăturilor digitale emise în statele UE,  presupune automat posibilitatea de a interacționa cu autoritățile moldovenești pentru cei care au semnături digitale emise de alte state UE. Acest lucru rezolvă foarte multe situații practice în care un cetățean moldovean are o semnătură din UE și are nevoie de ajutorul statului Republica Moldova. Și este și o oportunitate imensă pentru atragerea investițiilor. Potențiali investitori vor putea pune la punct multe etape birocratice de la ei din birou, fără necesitatea de a călători în Moldova la fiecare pas. Principalul să investească, să creeze locuri de muncă, să ne ajute să dezvoltăm economia. 
  • De asemenea, am făcut posibilă obținerea semnăturii electronice avansate calificate peste hotare – în consulatele Republicii Moldova. Îți vei putea reînnoi semnăturile digitale la distanță, fără necesitatea de a veni în Moldova pentru asta. Și, important, nu va fi percepută nici o taxă pentru asta. 
  • Am eliminat niște probleme grave ce persistă de la începutul acestui an privind imposibilitatea de a notifica sau a autoriza operatorii de date cu caracter personal, ceea ce cauza disfuncționalități majore pentru cei noi intrați pe piață sau companiile ce deja desfășoară diverse genuri de activitate antreprenorială și procesează date personale ale clienților săi. Noi am eliminat această practică depășită, dar nu fără a asigura niște măsuri minime de prevenire a riscurilor, după model european. 
  • Altă constrângere majoră în acest domeniu ținea de necesitatea de a extinde formele legale de exprimare a consimțământului cetățeanului pentru procesarea datelor sale personale. La moment, legislația era extrem de restrictivă și nu admitea forme noi și moderne de exprimare a consimțământului prin Internet, admițând doar formele scrise ale acestuia. Scopul nostru în acest sens a fost de a crea condiții mai facile pentru dezvoltarea comerțului electronic, deoarece acesta este o necesitate impusă nu doar de criza pandemică, dar și de schimbarea comportamentului consumatorului. 
  • De asemenea: am extins acoperirea legii privind birourile istoriilor de credit, am modernizat prevederile codului contravențional, am reglementat mai clar transmiterea transfrontalieră a datelor cu caracter personal, am făcut posibilă autorizarea online a serviciilor de transport rutier și multe altele. 

Proiectul a fost elaborat de Consiliul Economic al Prim-ministrului, în comun cu partenerii de dezvoltare și asociațiile de business. A fost o plăcere să promovez asemenea proiect. Le mulțumesc pentru înțelegere acelor instituții care au avut unele rezerve dar nu le-au transformat în rezistență acută. Suntem atât de mult în urmă la acest capitol, că trebuie să mergem rapid. 

Prin votarea acestor modificări am reparat peste 30 de legi și am ajutat țara noastră să facă mai mulți pași în direcția corectă. Acum guvernul se va concentra pe implementarea lor, iar noi – pe inițierea și promovarea de noi și noi idei.