fbpx

Moldova interzice importul de piese auto second-hand: asta nu e bine

Cea mai bună schemă de corupție este schema protejată prin lege. Din astea avem multe – mari și mici.

În Moldova este interzis importul pieselor auto second-hand. Legal, poți importa doar piese de schimb noi. Așa nu e bine. Am înregistrat un amendament să anulăm această interdicție. Mai jos explic argumentele care m-au convins.

Este cumva contraintuitiv, dar această interdicție nu are nici un sens. Am avut discuții cu câțiva oameni din sector până am înțeles esența. Vă rog atenție.

Necesitate există. În Moldova sunt înregistrate câteva sute de mii de automobile care nu se mai află în producție, dar ele merg pe străzile noastre. Nu se află în producție nici piese de schimb pentru ele. Dar există șoferi care au nevoie de ele pentru a-și repara mașina. Nu toți își pot cumpăra mașină nouă la fiecare câțiva ani. Chiar și pentru automobilele pentru care sunt piese noi, uneori buzunarul de ține pentru ceva de mâna a doua, mai ales când e vorba de o piesă neesențială. Și e ok.

Practica există în realitate. Pentru că există cerere, șoferii totuși fac cumva rost de piese de schimb. Oare cum? Prin încălcare de lege. Piesele de schimb sunt introduse clandestin, prin contrabandă. Și sunt sigur, cineva din administrație ia mită pentru asta. Altfel nu poate fi.

Cine beneficiază de la situația actuală? Această interdicție este desigur benefică importatorilor de piese noi. Piesele noi sunt de două feluri: originale și de proastă calitate de pe undeva de prin Asia (să zicem). Cele din a doua categorie sunt favorizate cel mai mult. Se crează un paradox, în care piese noi, dar de proastă calitate, sunt permise importului, iar piese originale, uneori folosite timp de câteva luni, clasificate ca second-hand – nu. Și nici măcar nu cred că dealerii oficiali vor pierde din asta atât de mult cât cred ei (am văzut semnale). Cei care preferă piese noi și originale nu vor ajunge pe piața second hand. Principala schimbare – cei care acum operează de pe piața neagră vor putea-o face legal.

Cine beneficiază și mai mult? Corupții din instituțiile statului care colectează mită de pe un lucru care există în realitate, dar nu e permis prin lege. Situația actuală condamnă oamenii să recurgă la unica soluție – corupția. E vorba de câteva milioane de lei pe lună, dacă să aproximăm.

Așa elimini o sursă de corupție. Am explicat mai sus că necesitate există. Deci, practica de introducere clandestină în țară a acestor mărfuri va exista atâta timp cât oamenilor nu li se va oferi o soluție legală. Iar până atunci, cineva de la vamă va colecta mită și va trăi bine. Este mai bine ca acești bani să vină legal la buget. Potențial, vorbim de câteva milioane de lei pe lună din care azi cineva colectează mită și din care statul ar putea încasa venit.

Argumentul de securitate nu ține. Dealerii oficiali invocă argumentul securității. Și că pentru piese uzate nu va exista termen de garanție. Desigur că nu va exista termen de garanție. Când cumperi o tigaie la mâna a doua tot nu ai garanție. Să nu uităm, nu vorbim aici de piese și echipamente super-sofisticate. E vorba de uși, faruri, oglinzi, discuri, scaune. Ce faci dacă ai un Audi-80 de 25 de ani și ai nevoie de farul drept din față, iar statul interzice introducerea pieselor uzate? Cumperi altă mașină? Sau mergi la piață și oricum găsești? Sau mergi fără far. De fapt, argumentul de securitate este anume în favoarea acestui amendament pe care îl propun. Dacă nu găsești sau nu îți poți permite să cumperi oglinda sau farul nou (pentru că sunt scumpe, sau pentru că nu-s), vei merge fără ele și aici e direct afectată securitatea în trafic.

Interdicția nu are nici un sens de fapt. Asemenea interdicții nu există în țările vecine. Atât în România, cât și în Ucraina, atât în Polonia, cât și în Rusia acest lucru este permis din simplul motiv că nu există vreun risc sporit. Interdicția doar crează o schemă de corupție fără a proteja populația de un risc real. Repet, nu vorbim de cipuri pentru rachete. Vorbim de piese de schimb destul de simple.

Argumentul de mediu. Primul instinct mi-a fost că asta ar fi rău pentru mediu. Că dacă piesele sunt vechi, ele sunt ineficiente, deci proaste pentru mediu. De fapt, este cam invers. Sunt piese care pot fi utilizate timp de zeci de ani, reciclate de la o mașină la alta. E oțel, tablă, plastic. Să produci o piesă de schimb nouă este mai dăunător pentru mediu decât să o reciclezi pe cea uzată.

După mine, unicul motiv din care această interdicție este încă lege este pentru că acei câțiva importatori reușesc să-și lobeze interesele să-și protejeze piața de concurență legală, iar ca bonus, ani la rând cineva din vamă colectează mită din piese care oricum ajung pe teritoriul țării noastre clandestin.

Acestea sunt motivele din care am înregistrat acest amendament. Citim:

Am ținut să fac această clarificare, pentru că mă aștept la speculații vizavi motivele mele. Mai sus am expus argumentele mele. Sper la un aviz pozitiv de la guvern.

Abonează-te și primește toate postările direct pe mail.